Tuesday, July 23, 2019

Vitamin C untuk Kanak - Kanak


Vitamin C untuk Kanak-kanak


Anak anda selalu selsema, batuk dan demam?

Salah satu faktor anak-anak selalu selsema, batuk dan demam adalah sistem imun yang lemah.

Antara nutrisi penting untuk membina imunisasi tubuh kita adalah VITAMIN C atau ASCORBIC ACID.

Vitamin C ni tidak terhasil oleh badan, dan hanya boleh di dapati dari sumber permakanan seperti buah orange,kiwi dan lain lain.

Selain pada pemakanan, supplements yang mengandungi Vitamin C juga dapat membantu dalam meningkatkan imunisasi tubuh kanak kanak malah yang dewasa juga.


Antara kebaikan Vitamin C ni ialah:

1. Ia membantu membina otot yang sihat. Anak-anak yang tengah lasak sebenarnya sedang membina otot-otot badan mereka. Otot yang sihat dapat membina tubuh badan yang kuat serta pembakaran lemak yg lebih baik.

2. Meningkatkan imunisasi tubuh. Anak-anak yang selalunya lasak dan aktif akan cepat terdedah dngan macam macam kotoran dan jangkitan. Mereka perlukan kekebalan sistem imun dalam badan supaya tidak mudah diserang sakit terutama demam dan selesema.



3. Penting utk penyembuhan luka. Disebabkan kanak kanak memang suka bermain, kadang kadang mungkin terjatuh dan menyebabkan luka.Vitamin C dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.


4. Penting untuk penyerapan zat besi,ia membantu penyerapan zat besi yang secukupnya dalam tubuh badan anak-anak.Keperluan zat besi yang cukup memberi tenaga dan bantu pembesaran. Tanpa pengambilan vitamin C yang cukup, zat besi sukar untuk diserap ke badan.

5. Membantu menguatkan tulang, gigi dan gusi yang sihat pada kanak kanak.



No comments:

Post a Comment